TOKIAIS LAIKAIS, KAIP ŠIE
Masculinum
singularis
Skambutis. Kaimynės skambėjimo
tonu nustatyta daina. Nepažįstama. Sustoju prie stalo, ant kurio padėtas telefonas,
klausausi. Sintetinis garsas varo iš proto – gal to kaimynė ir siekė. Neatsiliepiu.
- Kai skambina, atsiliepk, -
pamenu, sakė kita kaimynė.
- Bet tai... Kam? O jei nenoriu
kalbėti?
- Bet tai, bet tai... Tiesiog
atsiliepk. Ką žinai, gal paskambins Hemvėjas.
Kaskart, kai po to išgirstu tą
atšiaurią melodiją, galvoju, ką sakyčiau paskambinusiam Hemingvėjui.
Kaimynės – net jų vardų nežinau –
perdėm kasdieniškos. Ateina, papasakoja, ką matė per žinias, nes neturiu nei
radijo, nei televizoriaus, nei kompiuterio. Tik seną prieš keletą metų mirusio
kito kaimyno spausdinimo mašinėlę, krūvą apdulkėjusių juodraščių, knygų.
Šaiposi, kai pasakoju apie
beprasmiškumą, gyvenimo kvailystę - atseit, kam to reikia, vis tiek nieko
nepakeisiu. Prisileidžiu jas, nes kalba. Būna, pasijuokia, bet dažniau
postringauja apie gyvenimą be literatūros. Nesuprantu jų, nors kartais
atpažįstu vieno kito romano motyvus ir galiu interpretuoti. Vėliau pasimetu,
nes tai, ką sako kaimynės, ir tai, kas parašyta, atrodo panašu tik kurį laiką.
Bandau suvokti, kas aš. Kaip
paauglys. Retai kas pasako draugišką žodį, dar rečiau kas nusišypso. Atrodo,
nesu reikalingas. Gimiau per vėlai, matyt. Vienintelis pomėgis – knygos. Kai
pradedu skaityti, įsilieju į veikėjų pasaulį. Nesvarbu, tai Juan Rulfo ar Virginia Woolf, stengiuosi įsigilinti į detales, suprasti viską –
ir tai, ką norėta pasakyti, ir tai, apie ką autorius net negalvojo. Suprantu,
kad žaloju save: užklumpa beviltiškumas, apatija. Norėčiau nustoti. Neturiu
kito pasirinkimo. Retkarčiais pabandau dieną kitą išsiversti be knygų. Užmirštu
valgyti, praustis. Prieš kažką veikdamas, pagalvoju, kaip elgtųsi Vinstonas
Smitas ar Robertas Lokampas.
Puikiai suvokiu, knygose
meluojama. Realybė visai neatspindima. Vertybės, kurias papasakoja rašytojas,
visai skiriasi nuo vertybių, patiriamų, pavyzdžiui, einant ryte į darbą.
Nebežinau, kas yra siužetas,
kuriam paklūstu, taip pat, kaip nežinau, kas yra tikrovė, kurioje nepritampu.
Vis klausiu, kas per velnias esu, nors, žvelgdamas į atspindį troleibuso lange
ar atmintį, stengdamasis atgaivinti į užmarštį slenkančius prisiminimus,
suvokiu – aš pats, ribotas šioje begalybėje, jos ypatybė, beveik niekieno
nerūpima. Nevaizduoju kažkokio ypatingo menininko, išminčiaus ar malonaus
taksisto, nes toks paprasčiausiai nesu. Tai galėtų būti tik kaukės. Anot knygų,
visa, kas tariuosi esąs, tai manyje prarandamas laikas, samplaika aibės epochų
– Prousto, Kafkos, Kerouac`o. Suklydęs, o klystu dažnai, pamanau, jog esu ir
niekas, ir kone visata. Kitaip tariant, ir vienis, kuriam aukojuosi, ir niekalas,
kurį mėginu pražudyti. Gyvenu, nors ir paklūstu laikui, kas bent jau man atrodo
absurdiška.
Pikta, nes knygose randu tiek
prasmės, patirčių, o realybėje nematyti nieko – nei prasmės, nei patirčių, nei
pačio paprasčiausio noro išlikti.
Femininum
singularis
Ant sienos kabo trys paveikslai.
Manet, Vermejerio ir Kolvilo darbų reprodukcijos. Vidurinįjį, Vermejerio, dažnai
praleidžiu, stengiuosi nekreipti dėmesio. Dažniau tyrinėju Manet įžūlokai
nutapytą moterį ir nesistebiu, kodėl savo laiku paveikslas buvo tiek
kritikuotas, atstumtas, bei į Kolvilo gamtovaizdį, kuriame tuštuma, traukinys
ir į jį bėgantis arklys. Nepalikta vietos šešėliams – vien vast emptiness, kaip sakė per paskaitas, tik nebepamenu kada, kur,
kas. Kartais įsivaizduoju, kad aš – ta moteris Manet paveiksle, o šalia
sėdintys vyrai – mano pašnekovai, nesitikį su manimi permiegoti, norį tik
pašnekėti. Taip sugebu užsimiršti ir prarymau ištisas valandas. Įsiklausiusi
girdžiu, kaip pasislėpę už medžių suokalbiškai čiulpa paukščiai, kviečia paimti
vyriškį už rankos, kiek pavaikštinėti. Kai akimis persikeliu prie Kolvilo
darbo, pradeda lyti. Apninka panika. Popieriuje nepalikta vietos atminčiai,
patyrimams, aidi mirtis.
Paveikslas neturi atminties.
Ar aš neturiu atminties?
Dažnai parymojusi išsiruošiu
eiti. Žinau, kad turiu tikslą, kad tuo metu kojos veda ne šiaip kažkur. Tačiau tuomet
sąmonė lyg išsijungia. Kai atsipeikėju, nebežinau, kur esu. Tai kartojasi jau
ilgai. Gal nuo tų paauglystės dienų, kai suvokiau, mylėti dar ne metas, ir tai
sau uždraudžiau.
Esu kieme. Dairausi atsargiai,
stengiuosi išlikti rami. Nenoriu sukelti įtarimo. Pažiūriu, kaip apsirengusi.
Viskas gerai. Žmonių beveik nematyti. Vieno kojos pačiame tolimajame kiemo gale
(regis, žmogus sėdi šalia seno ąžuolo kamieno) bei antrojo nugara kitoje kiemo
pusėje. Galvoje suskamba mintis, kad jie slapstosi. Jų (at)mintyse – pavojus,
reikmė apsisaugoti.
Regis, tai ne bet koks kiemas, ne
daugiabučio ar parlamento. Ne. Apkerpėjęs, samanotas, didžiulės kvadratinės
plytelės (norisi sakyti, plytos) įaugusios į žemę, suleidusios šaknis. Dvelkia
drėgme.
Visa laimė, manęs niekas nemato.
Nemato taip pat, kaip ir tų dviejų, ar ne? Įsiklausau, bene išgirsiu kokį
pažįstamą balsą žmogaus, prieisiančio ir nuraminsiančio. Niekas niekad neprieina.
Susikaupiu, stengiuosi prisiminti, kaip patekau čia. Stebėjau Manet bei Kolvilo
paveikslus, kaip visada, apsiaviau batus – ką tuomet mąsčiau? Norėčiau, kad kas
nors pasakytų. Lyg būčiau girta užmigusi, pernešta į nepažinią vietą, pažadinta
šio drėgmės kvapo.
Stebiuosi šalia rymančiais
pastatais. Langai praverti, sienos - žemės atspalvių. Sena architektūra. Rimtis.
Nuojauta kužda, kad tai universitetas. Jaučiu tai, ką patiria dažnas kanadietis
– atšiaurumą (tik ne kiemui, o kiemo man), dirbtinumą (tik ne kiemo, o mano).
Lyg būčiau visai be atminties. Gal nespėjau patekti čia, mirė dalis ar visos
dalys manęs, gal jau esu bekūnė. Palengva sukuosi universiteto, matyt, turinčio
gilesnę atmintį nei norėtųsi pagalvoti, kieme. Tolumoje – žmonės, atsimeną,
kodėl čia atėjo. Aiškiai nepailsėti, o slėptis. Nuo vienas kito, nuo pačių
savęs, nuo sienų ar nuo esaties už jų. Baimingai sumurmu, jog ši vieta mane
įsimins. Ir tuomet, jei darsyk čia užsuksiu, nesvarbu – tikslingai ar ne – ims
lyti.
Visai realu, vakar miriau. Jei
tai būtų įvykę šiandien, nematyčiau vietų, kur visi įsimenami.
Nesuprantami personažai Manet
paveiksle, Kolvilo pavaizduota pasyvioji agresija – štai kur esu, savajame interior landscape.[1]
- - -
troleibusas - elektra varoma
transporto mašina: troleibusai pasaulyje paplito vėliau, ne taip
greitai kaip tramvajai.
įrašas iš lietuvių kalbos žodyno
troleibusas, dar vadinamas
nebėginiu tramvajumi, tai gatvės transporto priemonė guminėmis padangomis,
valdoma dvejais viršuje esančiais ūsais paduodamos elektros energijos. jis
skiriasi nuo tramvajaus, važiuojančio bėgiais ir dėl to esančio bėgine
transporto priemone.
devintajame devynioliktojo
amžiaus dešimtmetyje amerikietis leo daftas suprojektavo perkeliamas sistemas,
naudojusias savo pačių išgautą elektros energiją bei turėjusias du viršžeminius
ūsus; elektros energija buvo kaupiama mažuose vežimuose arba vežimėliuose,
valdomais ūsų.
įrašas
iš encyclopaedia britannica[2]
kodėl
visi jie pamiršo užsiminti apie svarbiausią dalyką troleibuse?
- - -
Lex
non scripta
Ilga diena. Oras subjuręs. Kelias
dienas šildžiusi saulė pranykusi, jos vietą užėmė drėgmė bei po kojomis
žliugsintis sniegas. Pro debesis nieko nematyti. Nei skrendančių lėktuvų,
kuriuos akimis galėtų palydėti vaikai ir lūpomis imituoti variklių garsus, nei
vilties properšų suaugusiems.
Ilga diena. Žmonės subjurę.
Paveikti atšiaurumo, nebyliai besidalinamo pačių žmonių, nei netyčia, nei
apgalvotai. Ilgomis dienomis gatvėmis kursuoja aibė skirtingų maršrutų
troleibusų, senų ir dvokiančių. Jei perrėžta ranka kas nors perbrauktų
turėklus, kitą dieną neabejotinai pamatytų ant žaizdos užaugusį grybelį. Toks
šis miestas. Primintų viduramžius, jei nebūtų tiek triukšmo bei tarp žmonių
vyrautų kažkokia, nors ir menka, pagarba praeičiai.
Tinkanti diena Borges`ui ar
pasekėjams užrašyti įsibrovėlį wendigo[3],
pasaulį padalinusį lyg ekraną į dvi dalis.
Kairėje pusėje – vyras. Tas pats -
literatūroje paklydęs, kurio telefono skambėjimo toną nustatė kaimynė. Jis skuba,
nerimąstingai dairosi į šalis, bandydamas atsekti, ar gera linkme eina, ar
nevėluoja, Priėjęs stotelę, sustoja. Nėra reikalo eiti toliau. Ši stotelė jam
nepažinta, pirmąkart laukia joje. Sutrikęs pažiūri į maršrutų tvarkaraščius, ar
važiuos jam reikiamas troleibusas. Laukti tenka ilgokai. Per tą laiką pradeda lynoti
ir žmonės slepiasi po skėčiais. Kai kas keikiasi, bet labiausiai keikiasi pats
vyras, tik ne balsiai – mintyse. Jis pyksta dėl to, kad žmonės painiojasi po
kojomis, erzinasi, išgirdęs kieno nors balsą. Jam visi tie, laukią stotelėje –
bereikšmiai žmonės perdėtai išraiškingais veidais. Laukti stotelėje reiškia paklysti
labirinte, kurti metaforas apie atseit gerą gyvenimą. Po kurio laiko jis pro
galines duris įlipa į troleibusą, prasispraudžia prie lango.
Dešinėje pusėje – moteris. Ta
pati - tapyboje paklydusi, kurios atminties šuoliai gąsdina ją pačią. Ji eina
nesidairydama, lyg stengdamasi įsižiūrėti į tolį, galbūt pamatyti praskrendantį
paukštį. Nors akyse tuštuma. It moters siela būtų išskriejusi. Praeinančią ją
nužvelgia senstelėję vyrai bei paaugliai. Kai sustoja stotelėje, pradeda
dairytis. Vieta pasirodo svetima. Žvilgtelėjusi, kokie troleibusai pravažiuoja,
randa vieną, kuris turėtų sugrąžinti ją bent kiek arčiau namų. Įlipusi pro
priekines duris įsitveria turėklo.
Žmonių ganėtinai daug. Kone pusė
jų – paaugliai, tvirtai laiką kuprines. Keli klausosi muzikos. Moteris aiškiai girdi
grupės Foo Fighters dainos Times Like These ritmą, sklindantį pro
vieno penkiolikmetį primenančio ilgaplaukio ausines.
Troleibusas velkasi lėtai,
apvažiuodamas duobes. Durų garsas, kai jos atsidaro arba atvirkščiai, užgožia
gatvės triukšmą, šnypščia, galop trenkiasi į sieneles arba viena į kitą. Žmonės
neišlipa.
Niekas nepastebi, bet moteris
stebi, kaip pro debesis išlenda saulė. Regi save naujai tapomame paveiksle.
Prisimena Manet darbą. Dailininką pažinojo rašytojas Zola. O ką, jei mane nutapytų,
vėliau tapytojo draugas parašytų apsakymą, kuriame pagrindinė figūra būčiau aš,
mąsto ji. Tai mano interior landscape.
To paties troleibuso gale
stumdomas vyras prisimena kaimynės minėta Hemvėjo
skambutį. Nusiritau, mąsto, mano pažįstami negeba ištarti pačio Hemingvėjaus
pavardės, pats nepradedu prideramai gyventi. Juk galėtų pavykti bent kartą
pabūti nuspėjamam. Pagyventi taip, kad būtų su kuo išgerti butelį vyno.
Kažkurioje stotelėje išlipa
beveik visi paaugliai, taip pat ir apie Hemingvėjų sapaliojantis vyras. Už jo
užkliūna kokių trylikos metų mergaitė, vyras prieš žengdamas žingsnį į lauką
atsigręžia į troleibuso priekį.
Laikas nelyg sustoja. Regis, vyras
ten prastovi visą amžinybę – dingsta laiko nuovoka – stebėdamas(is).
Jie žvelgia vienas į kitą. Du
svetimi žmonės.
Į mirties peizažą netyčiomis paneria
gyvenimo ištroškusi literatūra.
Vyras nustebęs išlipa išplautas
keleivių bangos.
Moteris, taip pat nustebusi,
pagalvoja: tokiais laikais, kaip šie. Times
like these.
Laikrodžių muša nuslopusi.
Masculinum
singularis
Dabar jaučiuosi žymiai lengviau.
Jau išsikrausčiau iš buto ir išmokau pakeisti skambėjimo toną telefone. Vėl pradėjau
rašyti. Atrodo, lyg būtų kažkas nutikę, tik neatsimenu, kas. Vieną dieną
važiavau troleibusu iš svetimo miesto galo, o jau nuo pat tos pačios dienos
vakaro ėmiausi veiklos. Vis bandau prisiminti, ar kažkas iš tikrųjų nutiko, ar
ne, tačiau nepavyksta. Gal nieko iš tikrųjų nebuvo.
Kartais, pasibaigus paskaitoms,
einantį pakeliui į stotelę, užklumpa mintys, kurias tiesiog privalu užrašyti.
Jei nelieka kitos išeities, sėdu į pirmą pasitaikiusį troleibusą ir nepradedu
domėtis, kur važiuoju, tol, kol visko neužrašau. Kartais būna jau per vėlu.
Kartais ne.
Neseniai ėjau pro teatro pastatą,
kai išgirdau balsą. Tariamus žodžius. Tai buvo mano balsas, tik tuo metu jo
nepažinau. Užsirašiau kažką nerišlaus apie troleibusu vykusį žmogų, kuris
išlipdamas sugavo neįsidėmėtų veido bruožų moters žvilgsnį. Tai nebuvo kažkuo
ypatingas akių kontaktas. Vyras buvo suirzęs ir piktas, kad jam po kojomis
painiojosi tiek daug savais keliais einančių žmonių, tačiau ta trumputė
akimirka, kai susitiko dviejų svetimų žmonių akys, dėl kažkokios priežasties
įsirėžė į pasąmonę.
Nežinau, kodėl užrašiau būtent
tai. Skaitydamas vis pagalvoju, kad tai galėjo nutikti ir man. Greičiausiai ne.
Bet lieka menka tikimybė, kad taip.
Femininum
singularis
Stebėdama likusius du paveikslus
(Kolvilo peizažą teko išmesti), kartoju savitą maldą, stengdamasi ją
prisiminti. Tokiu būdu tikiuosi pabėgti nuo savęs – protinių nualpimų,
nepagrįsto pavojaus.
Ji kaskart suskamba vis kitaip.
Pakilus
saulei, pradeda lyti žiogais. Rodos, jie atsukti prieš laiką. Dėl jų niekieno
nenudilgo praeitis. Žiogai galėtų būti mano viltys. Girdėjau per paskaitas
sakant, kad jos įmanomos tik dieną – naktį tampa lūkesčiais, ašaromis ar nuo
širdies nutraukiamais gyvybę palaikančiais laidais (kurį kirpti – raudoną ar
mėlyną?). Neigė, bet po daugelio kryčių vis tikiu, kad viltys sklidinos
praeitimi. Tai ir išgyvenimai, ir patirtys, tik nukreiptos į dar ateisiančias
dienas. Jos šokčioja kaip žiogai ir negali įspėti, į kurią pusę stryktelės
kitąsyk – ant stogo, ant vaiko veido, o gal tiesiai po kojomis, kad būtų
sutryptos. Tai įprasta, ar ne? Dažniausiai tada, kai viliuosi, sėdu priešais
paveikslą arba į troleibusą. Nesu laisva, kaip Kerouac`as ar jį iki šių dienų
naiviai parodijuojantys jauni rašytojai – nelekiu, kur papuola. Išlieku rami.
Turiu išlikti rami, laikytis plano, įsiminti jo detales. Sekti kiekvieną
troleibuso posūkį bei žmones jame – niurzgančias senes, iš mokyklos vykstančius
paauglius – išstypusius berniukus bei švelniaveides mergaites. Tai dažniausiai
būna septyniolikmečiai, pirmąkart pajutę, kaip gera pamilti, tik dar nesupratę,
kaip arti žioji bedugnės žymė. Turiu išlikti rami, laikytis plano. Sekti
potėpius paveiksle. Manet darbe pirmąsyk įsižiūrėjau į moters bei vyrų akis.
Jos tokios gyvos.
Wendigo
pluralis
Abejose ekrano pusėse matome
žmones. Jie vienas kito nepažįsta, vienas kitą matė tik porą sekundžių. Kol kas
abu miega. Kairėje pusėje vyras, dešinėje – moteris. Kai kas neįprasto – jie
pabus besišypsodami, švilpaus. Vyras – nežinomą dainą, moteris – pati to
nesuprasdama Times like these
motyvus. Jie greit pradės naują dieną. Erzins aplinkinius, kels jų pyktį ir
erzelį. Dėl to, kad jie – spalvoti. Tokiais laikais, kaip šie.
AN.
[1] interior landscape –
vidinis peizažas, kuomet ne vaizdiniai nulemia individo nuotaiką bei jauseną, o
būtent nuotaika bei jausena įtakoja tam tikrą gamtos vaizdinių virsmą.
[2]
trolleybus, also called trackless trolley, vehicle operated on the streets on
rubber tires and powered by electricity drawn from two overhead wires by
trolley poles. it is distinct from a trolley car, which runs on rails rather
than on tires and is thus a form of streetcar.
in the late 1880s a number of small transit systems
were put into operation using electric power supplied by the system of leo
daft, of the united states, which used two overhead wires; electrical power was
gathered by a small carriage, or troller, running on the wires.
[3] Wendigo – Kanados
mitologijoje mitinė būtybė. Šiame kontekste – įsibrovėlė, protagonistui
perduodanti nešamą žinią.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
rock on