3.28.2014

Apocalyptica #2 / 21/03/2014; Kaunas



Visa tai užgimė dar praėjusių metų birželį, kai į kompiuterį pasibeldė žinia apie tolimų 14-ųjų pavasarį vyksiantį Apocalyptica koncertą. Taip jau gyvenu – jei pirmąją akimirką, vos sužinojęs, pasakau sau vyksiąs į renginį, niekad sau kelio nepastoju. Jei iš pradžių nejaučiu užtikrintumo, minties ieškoti bilietų nė nesvarstau. Gal tai yda. Nors tai leidžia vykti tik į pačių artimiausių atlikėjų pasirodymus. Mamontovas, Foje, Clapton, Placebo, Apo. Ir štai jie vėl čia, ar ne? Kaip išlaukti? Kam jiems tos sėdimos vietos? Kam tas – kas?! – orkestras?
Klausimų visa eilė. Dar rugpjūtį, ilsėdamiesi pajūry, bilietus įsidėjom į lentyną, turėdami šešis su puse mėnesio atsakyti į iškeltus klausimus.
Prisipažinsiu pats sau – buvau nutolęs nuo Apo ir nuo suomių muzikos apskritai. Buvau pasinėręs į kitą muziką, į kitas idėjas, pradėjau minti kitokio gyvenimo kelią. Mėnuo sekė kitą, keitėsi metų laikai, palaipsniui grįžau. Kiek sunkiau, nei tikėtasi – juk šįkart vienam artimam žmogui, kuris mano buvimą šalia kenčia jau daugiau nei trejus metus, visai nemėgstančiam nieko, kas panašu į metalą, išskyrus keliolika Metallica kūrinių, teko įrodyti, kad Suomija – tai ne heavy metal sinonimas. Kantriai pažindinau su, jaučiu, kai kuriomis anksčiau girdėtomis kompozicijomis – Bittersweet, Farewell, Faraway, Nothing Else Matters, Cohkka, aplenkdamas Inquisition Symphony ir visas jos mielas aštrias bičiules. Galop pavyko.
Ir štai kovo dvidešimt pirmoji pagaliau atėjo. Sėdome į automobilį, paėmėme porą pažįstamų, kad būtų smagiau, ir leidomės į duobių miestą, kuriame susitinka Neris su Nemunu. Valanda kelio, o mieste – kelio remontai ir jokių pastangų nurodyti apylanką, vietomis leistinas greitis net 80 km/h, nors spaudžiant vos 50 automobilio pakaba verkia taip, lyg būtų vežama miško takais. Įsitikinę, kad miesto automechanikai gali tikrai daug uždirbti, pamatėme, kad nėra kelio nuorodų. O kodėl ant namų nėra gatvių pavadinimų? Hm... Kažkaip, dairydamiesi ir klausdami linksmų žmonių (aišku, juk jiems nereikėjo po duobes važinėti), pasiekėme tikslą. Visą ironiją ir žiauroką sarkazmą palikau ir automobilių stovėjimo aikštelėje, ir savo bakalaurinio darbo idėjų kely. Gana. Viskas. Beliko gera valanda.
Taip keista, kad nereikėjo skubėti. Visi lėti, lyg būtų susirinkę į kongresų rūmų klasikinės muzikos vakarą. Na, panašumų būta. Tą akimirką, kai kažkoks keistas berniokas atvėrė duris, regis, visos mintys tiesiog dingo. Pasibeldė suomiškos muzikos trolis, nešinas šluota, ir iššlavė viską, kas nederama.
Ant scenos – vietos, paruoštos orkestro nariams. Kažkieno kontrabosas, kažkieno bosinė gitara. Iš palubių sklindanti hipnotizuojanti, laukimą kurstanti muzika. Belaukdami pradžios, kalbėjomės apie – pasakojau apie – kolektyvo susikūrimą, apie koncertus Lietuvoj, stebėjom žiūrovus. Jie patys įvairiausi. Nuo paauglių, pasipuošusių Apo atributika, iki patyrusių rokerių, nuo jaunų šeimų su mažamečiais žaismingais pypliukais iki garbaus amžiaus vyrų bei moterų, nuo paprastų ir niekuo neišsiskiriančių žmonių iki apgailėtinų bei pajuokos objektais buvusių šalies popkultūros – nesiverčia liežuvis sakyti „muzikantų“ – atstovų...
Ilgai nelaukus, beveik nevėluojant, koncertas prasidėjo. Mandagiai paplojome, o Avanti nariai sugrojo trumpą preliudą iš Wagner Reloaded kompozicijų, kuris peraugo į vieno artimiausių kūrinių motyvus... Ir, na ką gi, po trejeto su puse metų – well, hello, Apo! Vienas po kito – Mikko, Paavo, Perttu ir, aišku, Eicca. Į ausį sužnabždu: Cohkka. Ir nesuklystu. Tai prasidėjo. Kažkokia sunkiai nusakoma, lyg ir tobulumo gyslelę turinti būsena. Visiškas tikslumas, Apo narių ekstravagantiškumas, Avanti orkestro indėlis, pavertęs Apo kompozicijas nepamirštamais kokybiškiausios muzikos kūriniais, nušlifuotas muzikinis talentas – tai buvo kovo 21-osios Apo koncerto dvasia.
Pradėjus groti Mėnesieną – Quutamo – pasijautėm, lyg čia mūsų nebūtų – lyg būtumėm tuose šimtuose laiko atkarpų, kurias užpildė būtent šio kūrinio garsai – o priešais – šie keturi velniškai brangūs atlikėjai bei pustrečios dešimties orkestro narių. Ją sekė legenda tapusi Fight Fire With Fire – nejučiom prisiminiau prieš ketverius metus vykusį jų koncertą ir šią kompoziją jame – publika, regis, įsivažiavo, kai kažkas išdrįso pripažinti, kad kūrinį atpažįsta. Eilinįkart suveikė bandos instinktas – jei jau kažkas išdrįsta paploti ir surikti, reiškia, įsižiebė žalia šviesa.
Tik prieš septynias dienas, sėdėdamas arenoje ir klausydamasis Eicca žodžių, esą bus pagrota kompozicija, kurios jokiame kitame ture kolektyvas negrojo, pajutau, kokia, po velnių, yra trapi taika. Peace. Iki skausmo pažįstama melodija, bet kelianti tik džiugesį ir ramybę. Tiek anksčiau, tiek per šią, tiek per sekančias keturias – Birth Pain, Ural, Cortege, Rage of Poseidon – akys buvo įsmeigtos tik į sceną, kol kas tik kojomis galėjau mušti ritmą, palinksėti galva į taktą. Kaip dieną aišku, kad Apo koncertas su sėdimomis vietomis tiesiog negali baigtis taip, kaip prasidėjo.
Eicca rėžus dar vieną juokelį – darysime pertrauką pagal klasikinės muzikos tradiciją, tad galite pasimėgauti gėrimu, o didžiausi metalo fanai – konjaku – stojo pusvalandžio tyla. Mačiau tai, kas bus po to. Ar suklysiu, galvojau? Ant scenos pasirodys Perttu Kivilaakso, atsisės pačiame viduryje ir sugros, matyt, Psalm. Čia jau bėda tiek mano, tiek visos internetinės visuomenės. Aišku, neklydau. Bet visai nesvarbu, kad buvo galima nuspėti keletą detalių. Į internetinius puslapius gyvenimo siužetus metantys vartotojai jausmo, emocijos ir atmosferos įkelti negali. Kol tai priklauso tik šiai akimirkai – matyt, galime būtų ramūs visi, kas gyvą muziką vertiname labiau nei bet kokią kitą garsų samplaiką. Po Lullaby – iki pat širdies gelmių savo jautrumu visad prasibraunanti Bittersweet. Kiekvienas žodis, kiekvienas violončelės virpesys, kiekvienas kūrinio krypties vingis ore tapo, regis, apčiuopiamiausiu dalyku. Na, o jei jau gali kažką apčiupti, reiškia, kad ramybei atėjo galas. Tikrai taip. Per Worlds Collide (prieš akis iškilo 2009-ųjų gegužė, kompiuterio ekrane iškilęs iTunes programos langas, tyliai sklindanti Worlds Collide melodija – neklausk, kodėl tai prisiminiau, taip tiesiog nutiko) pradėjo ardytis keletas trenkčiausių tipų, nepabijojusių šokti net ant apsaugos darbuotojų. Perttu akimis sugavo vieną jų ir tėviškai pagrūmojo pirštu, kas mažų mažiausiai prajuokino. Matyt, pamačius, kad situacija gali tapti sunkiai suvaldoma, arba po Worlds Collide, arba po Path (Path!!!)Perttu rėžė: I wanna see you all fuckin` standing!, ir situacija tapo visiškai nevaldoma. Tokia, kokia ir turi būti tikrame roko muzikos koncerte! Ludwig Wonderland. Vėl pasilenkiau prie ausies, tariau: Šitas bus žiaaauriai geras. Ar kažką panašaus. Tai kūrinys, nukeliantis į visai kitokį pasaulį. Jame tranki roko, klasikinė arba šių samplaika neegzistuoja. Neegzistuojame ir mes. Ten spalvos ryškios – the grass was greener – šypsenos nuoširdesnės, niekas neskuba, išskyrus laiką. Džiaugiuosi, kad vieną iš brangiausių kūrinių išgirdau apimtas būtent tokios nuotaikos. Grace. Niekad neteko svarstyti, kurie gi Apo kūriniai man esti artimiausi, bet, manau, Grace yra vienas iš tokių. Dar ir dar ir dar kartą nusistebėjau, kiek daug gali intrumentinė muzika. Atrodo, po visų šešiolikos kompozicijų abejingų visai nebeliko. Ta įvairi publika su džiaugsmu sugėrė net ir At the Gates of Manala(vis dar su džiaugsmu prisimenu kadaise pagal šią parašytą eilėraštį) su Inquisition Symphony.
Apo nariai trumpam atsisveikino. Laukėme paskutinių taškų. Nothing else matters. Visa tai priminė Foje spalio pabaigoje, kai visa arena buvo apšviesta telefonų ekranais ir blykstėmis (o taip norėtųsi, kad žmonės iki šiol naudotųsi žiebtuvėliais...). Būtent po šio Metallica kūrinio atgijo nuotaikos, jog daugelis nėra linkę galvoti, tik siūbuoti pavėjui. I Don`t Care. Daina sušvelninta, įterpta gal kiek per daug orkestro. Tad kilo kaip ir romantinės baladės įspūdis, o žiūrovai, na kaip gi kitaip, pradėjo siūbuoti rankomis. O tie, kurie nesiūbavo, rėžė tiesą: If you were dead or still alive / I don`t care / I don`t care / And all the things you left behind / I don`t care... Na ir siūbuok, ir mojuok rankomis, na ir apgauk tu taip žmones. Prisimenu Jurgį pernai metais, kai kalbėjome apie Pink Floyd`us. Kai grupės nariai atvirai pasišaipė iš publikos, o šioji, taip susižavėjusi, kad su ja bendraujama, šaukė YEAH!Ir juokinga, ir, dabar pagalvoju, tiesiog žiauriai liūdna. O gal aš tiesiog nesuprantu – gal yra natūralu balade laikyti tokias eilutes? Tai gali būti nauja santykių forma. Kita vertus, dabar, kai fizinės savybės vertinamos labiau nei vidinės, gal ir suprantama – sutinki žmogų, patinka, būnate kartu, nusivili dėl kažko, ir ramiai, besišypsodamas, dainuoji: if you were dead or still alive, i don`t care... Matyt, tokias kalbas pasiliksiu draugų ratui ir vakarams su alaus bokalais.
Hall of the Mountain King. Renginio pabaiga pradėta taip, kaip įprasta. Some classical music (atodūsis minioje), iiiiiir – nieko. Odė džiaugsmui, kurią atliko Perttu. Prapliupome juoktis – matyt, iš visiško netikėtumo. Kas būtų galėjęs tikėtis Europos Sąjungos himno Apo koncerte? Na, nebent šiądien, kai europietiškos sienos tampa blankiomis, laisvai perbraižomis tos šalies, iš kurios neturime ką paimti, tik keiksmažodžius. Ir pagaliau eilė atėjo tikrajai Hall of the Mountain King.
Tai trys valandos, kurios atminty išliks. Ne tik dėl muzikos – ir dėl nuoširdaus Apo narių bendravimo, ir dėl tų artistiškumo, ir dėl Perttu juokelių bei visiško atsipalaidavimo, ir dėl Eicca pasakojimų apie Lietuvą, ir dėl nuolatinių Paavo raginimų, adresuojamų publikai, ir dėl to, kad jaučiuosi sau žiauriai dėkingas už tai, kad kažkada seniai seniai pamėgau Cohkka ir pradėjau klausytis Apo įrašų. Be jų, atrodo, gyvenimas būtų daug blyškesnis.
APO!


AN.
2014.03.28

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą

rock on